رویت پذیری و ارجاع یابی مقالات
نمایهسازی به فرآیند ثبت نشریات در پایگاههای عمومی و تخصصی و راهنماهای بینالمللی و داخلی نشریات گفته میشود. نمایهسازی نشریات در پایگاههای بینالمللی و داخلی باعث ارتقاء میزان رویتپذیری و ارجاعپذیری مقالات و نشریات میشود.
از پایگاههای بینالمللی عمومی می توان به پایگاههای استنادی Web of Science(ISI)، Scopus، Pubmed و پایگاههای تمام متن Ebsco Information Services، ProQuest، J-Gate، Gale و ... ، راهنماهای بینالمللی Ulrich's Periodicals Directory، Index Medicus، Index Coopernicus، ... اشاره کرد.
از پایگاههای داخلی نیز میتوان بانک اطلاعات نشریات کشور(Magiran)، پایگاه مجلات تخصصی نور(NoorMags)، ایران مدکس، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری (RICeST)، پایگاههای اطلاعات علمی جهاددانشگاهی و دیگر پایگاهها نام برد.

دیگر خدمت حرفهای که باعث افزایش رویتپذیری مقالات و نشریات میشود. ارائه مقالات این نشریات در شبکههای اجتماعی است. ایجاد پروفایل نشریه در شبکه های اجتماعی Mendeley، ResearchGate، LinkedIn، Academia و ... به این مهم کمک شایانی می کند.
دیگر خدمت این بخش خدمات مربوط به DOI وCrossMarck برای مقالات است. DOI یا شناساگر دیجیتالی شئ به کد منحصر بفردی اطلاق می شود که به هر مقاله تعلق میگیرد و باعث افزایش رویتپذیری مقاله میشود.
از دیگر خدمات این بخش تهیه پروفایل پژوهشگران در شبکههای اجتماعی و پایگاههای اطلاعاتی است. این امر به افزایش رویتپذیری مقالات نویسندگان و ارتقاء ارجاعپذیری آنها می انجامد.
انتشار الکترونیک
علاوه بر انتشار کاغذي، موسسه نگاه در زمينة انتشار و توزيع نشريات علمي بهصورت الکترونيک نيز اقدام ميکند و از اين طريق علاوه بر توجه به توزيع گسترده، همگاني و راحت نشريات، سرعت انتشار آنها را نيز مدنظر قرار ميدهد. اين روش، امکان افزايش رويت پذيري و در نهايت ارجاعپذيري مقالات را فراهم مي آورد. در اين نوع از خدمات، علاوه بر انتشار مقاله در وب سايت نشريه و نمايه سازي آن، هر مقاله بر روي شبکههاي اجتماعي متعدد علمي، مانند ريسرچ گيت، آکادميا، ليندکين، توييتر، مندلي و ... نيز منتشر ميگردد تا بتواند ضريب نفوذ مقالات و در کل، نشريه را ارتقاء دهد.

انتشار الکترونیک
-
انتشار آنلاین مقالات روی وب سایت هر نشریه
-
انتشار مقالات در شبکه های اجتماعی علمی
-
افزایش میزان رویت پذیری و ضریب نفوذ مقالات
-
بازاریابی مقالات و افزایش امکان ارجاع پذیری هر مقاله منتشره.
شبکه های اجتماعی
به منظور ارتقاي شاخصهاي علمسنجي مقالات، موسسه نگاه مشرقميانه، مقالات نشريات علمي را در شبکههاي اجتماعي گوناگون، همچون ResearchGate ،Academia, CiteUlike و...به اشتراک ميگذارد و از طريق جستجو و دعوت از مخاطبان عضو در شبکههاي علمي نسبت به نشريات و مقالات مرتبط به افزايش رويت پذيري و ارجاعيابي اين اسناد علمي کمک ميرساند.





لینکدین

لينکدين (LinkedIn) يک سرويس شبکه اجتماعي حرفهاي است که در دسامبر 2002 ايجاد شد و در مي 2003 آغاز به کار کرد. تعداد بازديدکنندگان اين شبکه اجتماعي در سال 2006 از مرز 20 ميليون نفر گذشت. براساس گزارش ارسالي توسط بخش تحقيقات بازار لينکدين در ژوئن 2013 تعداد کاربران اين شبکه اجتماعي در 200 کشور جهان به مرز 259 ميليون نفر رسيد. اين وب سايت به بيش از 20 زبان، از جمله: انگليسي، فرانسوي، کره اي، ايتاليايي، پرتغالي، اسپانيايي، هلندي، سوئدي، دانمارکي، رومانيايي، ترکي، ژاپني، چک، لهستاني، آلماني، اندونزيايي، مالايي و تاگالوگ و... در دسترس کاربران مي باشد. در اين شبکه اجتماعي بزرگ، بسياري از مراکز، نشريات، و ديگر نهادهاي علمي و مخاطبان حرفهاي ايشان عضويت دارند، از اين رو، عضويت نشريات و به اشتراک گذاري شمارگان آن امکان رويتپذيري مقالات نشريه را بصورت قابلتوجهي افزايش ميدهد.
مندلی

شبکة اجتماعي علمي بزرگ مندلي (Mendeley) در کنار نرمافزار مديريت منابع اين مجموعه، از مهمترين شبکههايي است که پژوهشگران را در حوزههاي مختلف علمي گردهم آورده است، و فرصت بيبديلي را براي بازاريابي مقالات و يافتههاي تحقيقاتي فراهم آورده است. اين مجموعه در سال 2007 در لندن راهاندازي شد و نام آن از نام زيستشناس و شيميدان معروف، گرگور مندل و ديميتري مندليف گرفته شده است. در نوشتارهاي مختلف، مندلي را تحت عناوين گوناگوني معرفي نمودهاند از جمله: شبکة اجتماعي آنلاين پژوهشمحور، ابزاري جامع براي محققان، ابزار مديريت منابع، بزرگترين پايگاه اطلاعاتي تحقيقاتي در جهان، سايت مديريت اطلاعات پژوهش، شبکة اجتماعي آکادميک، شبکة اجتماعي براي محققان، ابزار اندازهگيري سنجش تأثير مقالات علمي، شبکة اجتماعي مشارکتي، فناوريهاي همکاري آنلاين و ابزار مديريت پژوهش. برهميناساس، موسسه نگاه مشرقميانه به ايجاد صفحات ويژه براي هر نشريه در اين پايگاه اينترنتي، و به اشتراک گذاري مقالات آنها مبادرت ميورزد تا رويتپذيري و ارجاعيابي ايشان را ارتقاء دهد.
آکادمیا

يکي از مهمترين شبکههاي اجتماعي تحقيقاتي، شبکة اجتماعي آکادمياست. اين شبکة اجتماعي در سال 2008 توسط ريچارد پرايس راهاندازي شد.آکادميا براي اعضاي خود شماري از ابزارها و امکانات براي همکاريهاي علمي جهاني فراهم ميکند. آخرين محاسبة اعضا نشان ميدهد که تاکنون بيش از 6/3 ميليون محقق در اين شبکه عضو هستند. اين شبکه محدود به يک رشتة موضوعي خاص نيست و محققان از همة رشتهها ميتوانند در آن ثبتنام کنند. بعد از ثبت نام محقق ميتواند عناوين تأليفات و زمينههاي علاقمندي خود را از طريق پروفايل تخصصي خود با ديگر محققان به اشتراک بگذارد و مطابق اطلاعات پروفايل خود با ديگر محققاني که در حوزة فعاليت خود فعال هستند نيز آشنا شده و آخرين فعاليتهاي آنها را دنبال کنند. بعلاوه، از نقاط قابل توجه اين مجموعه، رويتپذيري قابل توجه مقالات به اشتراک گذارده شده آن در موتورهاي جستجوست، به گونهاي که همواره گزينههاي اول را به خود اختصاص ميدهند. از اين رو، موسسه نگاه مشرق ميانه با بهرهگيري از اين بستر ارزشمند به بازاريابي مقالات نشريات عضو خود در ميان اعضاي اين شبکه ميپردازد.
ریسرچ گیت

ريسرچ گيت (Researchgate)؛ بزرگترين شبکة اجتماعي محققان است، که به شبکة فيسبوک دانشمندان معروف گشته است. اين مجموعه در سال 2008 با هدف فراهم نمودن مجموعهاي از ابزارها جهت همکاري، اشتراک دانش و ايجاد شبکة کاري و اکتشافي در ميان دانشمندان توسط دو ويروسشناس به نام اياد مديش (Ijad Madisch) و سورن هافمير (Sorn Hofmayer) و يک متخصص کامپيوتر راهاندازي شد. ريسرچ گيت در دورهاي کوتاه توانست به ميزان زيادي گسترش يابد، به گونهاي که اکنون مشتمل بر بيش از 40 ميليون مقاله دانشگاهي است. در حال حاضر مرکز اين شبکه در بوستون و هانوور است و ديگر مجامع علمي مانند آکادمي بينالمللي علوم زيستي (International Academy of Lite Sicences)، مؤسسة اروپايي علوم (European Science Foundation) و شبکة اجتماعي دانشجويان دکتري ماکس پلانک (Max Planck PhDnet) نيز اين شبکة اجتماعي را بهعنوان محيط ارتباطي خود پذيرفتهاند. اين شبکه توسط بنچمارک کپيتال (Benchmark Capital) و حاميان وبسايتهاي ايباي (EBay) و توييتر (Twitter) پشتيباني ميشود. اين شبکه اجتماعي به مرکز عمده در برقراري ارتباط ميان محققين و همچنين جستجو و يافتن مقالات و يافتههاي پژوهشي بدل شده است. بر همين مبنا، موسسه نگاه مشرق ميانه به بهرهبرداري از اين مجموعه براي بهبود جايگاه استنادپذيري مقالات نشريات عضو خود ميپردازد.
بازاریابی مقالات
بازاریابی نشریات و مقالات خدمتی منحصربهفرد از موسسه نگاهمشرقمیانه است که از طریق ارسال انبوه ایمیل برای پژوهشگران و متخصصان در حوزههای علمی مرتبط نشریات و مقالات صورت میگیرد.

این خدمت در سه سطح ارائه میشود
-
بازاریابی نشریات برای جذب اعضای هیئتتحریریه و داوران بینالمللی
-
بازاریابی نشریات برای جذب مقالات از نویسندگان بینالمللی با توجه به حیطه موضوعی نشریه
-
بازاریابی مقالات برای افزایش رویتپذیری بینالمللی و افزایش دریافت استنادات
-
مؤسسه «نگاه مشرق میانه» آماده ارائه این خدمات به پژوهشگران، نشریات، کنفرانسها، همایشها، سمینارها و مراکز تحقیقاتی است.
سرویس علم سنجی
علمسنجي يكي از متداولترين روشهاي ارزيابي فعاليتهاي علمي و مديريت پژوهش است که در علم اطلاعات ريشه دارد. ويژگي اصلي علمسنجي، بررسی و تحلیل مدارک و منابع علمی ضبطشده مانند کتاب، مقاله، پروانه ثبت اختراع، گزارش فني، منابع صوتي و تصويري است تا بر مبناي دادههاي تحليلشده، وضعیت كمّي و کیفی توليدات علمي را ارزیابی و به سياستگذاري علمي کمک کند. تحلیلهای این حوزه همچنین میتواند ارتباطات علمي دانشپژوهان را شناسایی و نقشة علمی را ترسیم کند.
دپارتمان علمسنجي مؤسسه نگاه مشرق ميانه، با بهرهگيري از ابزارهاي علمسنجي معتبر بينالمللي، همچون گزارشهاي شاخصهاي استنادي Web of Science (ISI) ،Scopus ،Google Scholar و همچنین نرمافزارهای علمسنجی و تحلیل علمی، خدمات گستردهاي را در چند بخش به متقاضیان ارائه میکند که عبارتند از:
نشریات
ارزيابي وضعيت نشريه، مقالات نشریه و دبيران و نويسندگان بر اساس شاخصهای علمسنجی که ميتواند در فرایند نمایهسازی نشریات و همچنین پذیرش مقالات، داوری نشریه و ارتقاي سياستهاي نشريه در فرايند جذب اعضاي هئيت تحريريه و ... مؤثر باشد.
دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی
هدف تحلیل، علمسنجی وضعیت انتشار و استنادات مدارک علمی منتشرشده اعضای هیئتعلمی و گروههای آموزشی است. یافتههای این تحلیل در مشاوره علمسنجی برای ارتقای سیاستگذاری علمی در نهادهای دانشگاهی به کار میرود.
